Uncategorized

Cuddles always & everywhere

Hi there!

Hoop dat jullie je allemaal vermaken deze week én mij stiekem een beetje gemist hebben (wat een grap, ik loop nu al naast m’n schoenen)! De week gaat bijna weer doormidden en ik ga jullie weer even lastig vallen/vermaken met een (klein) stukje tekst. Zoals ondertussen wel duidelijk is woon ik klein in Amsterdam, ja.. vandaar living small in Amsterdam, en voor de mede kleinwoners met mij wil ik wat tips uitdelen aangaande… (tromgeroffel), het houden van een kittykat (i.e. monstertje) in een kleine woonruimte!

Nala

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, bij het hebben van een kat wonend in een klein huis is er één absoluut, altijd geldend advies, KAMMEN, BORSTELEN, KAMMEN! Maar écht, kortharig, langharig, je wilt ten alle tijden voorkomen dat je zo’n typetje -oud vrouwtje, krom- met altijd haar op je kleding rondlopend wordt, dus kammen en borstelen maar. Tussen kammen en borstelen zit wel degelijk een verschil, je kat borstel je om de ergste losse haren en eventueel klitten te verwijderen en met een kam kun je dieper doordringen tot de vacht, waardoor ook de losse haren uit de ondervacht verwijderd worden. Kammen en borstelen helpt dus extreem haarverlies tegen te gaan, wat mega voordelen voor ons als mensen heeft maar ook voor de kat is het fijn, want: minder haarballen.

Goed, nu we voorkomen hebben dat we áltijd met kattenharen rondlopen (eerlijk is eerlijk soms is het niet te voorkomen dus koop ook even zo’n kleefrol/kledingroller, voor het verwijderen van de laatste pluisjes) zal ik bij het begin beginnen.

Bij het nemen van een kat is het vrij belangrijk om je woonsituatie in acht te nemen. Woon je (net als ik) in een appartement zonder mogelijkheid je kat buiten te laten, is het waarschijnlijk niet erg verstandig – tenzij je een kattenfluisteraar bent – om een boerderijkat te nemen, die vet veel beweging en buitenlucht nodig heeft. Goed inlezen over rassoorten is dus een pré. Sinds ik hier nogal een studie van heb gemaakt hier twee gratis tips: de Ragdoll en de Britse Korthaar (alhoewel ik spontaan mijn twijfels krijg, want terwijl ik dit zit te schrijven doet ze wéér een poging om mijn tulpen op te eten) zijn beide vrij luie rassoorten, die weinig beweging nodig hebben en dus goed zonder buiten vertier uit de voeten kunnen. Neemt niet weg dat een eventueel buitenverblijf ze wél heel blij maakt en dat als ze binnen blijven je ze wel minstens een kwartiertje per dag moet vermaken om te voorkomen dat ze vervelend worden, uit verveling.

Over de kosten van deze rassen valt ook veel te zeggen, de aankoop is duur en natuurlijk wil je dan ook het beste voer ed. voor je kat, daar tegenover staat dat er bij ons thuis tot nu toe nog niets gesloopt is. Of dit lauter toeval is of mijn heugelijke wijsheid valt te betwisten.

nala tafel

Naast het zorgvuldig uitkiezen van je kattenras is het ook van belang om te zorgen dat je kat zijn behoeftes kwijt kan. Lees: krabpaal, kattenbak, voerbakjes etc. Dit zijn natuurlijk niet altijd de charmantst uitziende objecten en we moeten bekennen in een klein huis zijn deze ook nog vrij opvallend, dus hier een paar tips wat betreft deze spullen:

  • Koop een fijne krabplank voor je kat. Leer hem/haar hier vanaf het begin dat je de kat in huis hebt aan te krabben en ze zullen nooit zo’n gigantische stellage missen. Van belang is dat de kat zich volledig uit kan strekken tegen de plank, anders grijpt hij alsnog de eerste de beste kans op de bank. Mocht de kat niet uit zichzelf inzien dat de plank is om aan te krabben kun je er altijd wat ‘catnip’ (een middeltje wat zij heel relaxed vinden) op sprayen. Dit ultra-fijne wondermiddeltje gebruik ik voor meerdere doeleinden.. Zoals Nala dwingen op het schapenkleedje in slaap te vallen voor een goede foto, of om saaie speeltjes weer op te leuken. Verder is nagels knippen ook een uitkomst zo kunnen ze minder beschadigen, doe dit wel met een speciaal schaartje en niet met zo een die wij ook gebruiken.
  • Dan de kattenbak, ook ernstig handig wanneer je kat niet naar buiten kan! Mijn ultieme tip de kattenbak van Curver. Deze kattenbak heeft een soort filter voor nare luchtjes en ziet er ook nog puik uit. Daarbij komt dat hij grijs is, waardoor hij onder onze tafel tegen de grijze muur, nauwelijks opvalt, was hij je meteen opgevallen op de bovenstaande foto? Vergeet trouwens niet de bak even bij de stoel weg te halen als je eters krijgt zoals ik, want die vinden het alsnog meestal een vreemde plek, haha.
  • Voerbakjes, eerlijk gezegd moet ik melden dat ik me hier nooit echt aan erger. Mijn tijd bij mijn ouders heb ik altijd doorgebracht met 2 honden, dus van kleins af aan ben ik gewend dat er voerbakjes in de keuken staan, maar mocht je je er wel aan ergeren is het slim om gewoon 2 zilveren bakjes in een soort standaard met rubberen pootjes neer te zetten. Deze voorkomt dat de voerbakjes gaan zwerven door de keuken heen en zien er ook nog vrij strak uit!

Nu we al deze punten hebben gedekt en er eigenlijk geen reden meer is om, als je een dierenvriend bent, een kat te nemen ook al woon je klein, moeten we het toch ook nog even hebben over op vakantie gaan. Want: wat dan te doen met je kat? Droppen bij kattenvrienden, maar serieus. Misschien ben ik nu bevooroordeeld omdat het bij ons altijd zo makkelijk gaat, maar zodra je er met mensen over praat dat je wellicht in de knoop komt, komen zij vaak met de oplossing om op te passen! Dit is wel iets, eerlijk, om vooraf al wat over te brainstormen, want wil je nu vet op reis en kun je je kat nergens kwijt.. Tsja, je wilt hem/haar niet na een paar maanden droppen bij een asiel.

Oké, is er dan nog geen reden om een kat te nemen? In mijn ogen zijn er in ieder geval vrij weinig, dus voor alle meiden die een kat willen met een twijfelende vriend (of andersom) laat dit even lezen: wedden dat ze binnen no-time om zijn. Bovendien is het natuurlijk een feit dat je altijd en overal knuffels kunt stelen van je kat!

Oh, ondanks ik besloten had zo min mogelijk over mezelf te bloggen, moet ik dit toch even delen. Onze kitten is 18 maart kitten-af want dan is ze 1! Hebben we haar alweer zo lang, haha.

IMG_6029

Tot snel weer, xoxo!

 

 

 

 

Leave a Reply

