Uncategorized

DIY: big time!

Hi there!

Zó, het is even geleden.. sorry daarvoor! Maar tussen het bloggen door probeer ik ook mijn afstudeerstuk te schrijven (pap, mam.. lees: tussen m’n scriptie door blog ik), zodat ik zorgeloos naar Bali kan! Voor nu heb ik toch weer een gaatje gevonden, en doe ik m’n best er gewoon weer elke week, woensdag ochtend 11.00 uur te zijn. Goed nieuws voor de mensen die dit fijn vinden, slechter nieuws voor de rest.. jullie zijn nog steeds niet van me af. Vandaag een DIY op m’n blog, maar niet zomaar één. Op zich ben ik zelf, op planten en bloemen na, niet een echte verzamelaar en vind ik vaak – niet altijd – DIY ideeën wat rommelige rommel.. MAAR. Wat als het je heel veel geld kan besparen, een hoop humor oplevert én 2 prachtmeubels (in mijn geval).

tafel 1

Natuurlijk is het al langer bekend dat van steigerhout álles gemaakt kan worden, maar ik blijf me verbazen over het feit dat mensen nog steeds véél te duren steigerhouten tafels aanschaffen die soms op maat zijn gemaakt, of soms zelfs nog niet eens precies zijn wat men wilt. Bij mij om de hoek op de Albert Cuyp markt staat een kraampje die steigerhouten tafels aanbied vanaf €300 (kleine tafels, lelijke poten). Vanaf hé, voor de maat die wij in huis hebben staan (zie foto), afmetingen zijn 240 cm bij 50 cm, betaal je €799! Absurd. maar echt.

Goed. DIY dus maar hoe dan? Je hebt nodig: steigerhout en een hele handige vader. Maar ook zonder deze handige vader kun je al een heel eind komen, geloof me. Ik geef hier onder een klein stappenplan over waar en hoe je kunt beginnen. Onze tafel bestaat uit omme nabij 15 grote steigerhouten planken die je geschuurd kunt kopen (kwamen wij achter ná het schuren) en wat smallere latjes om de boel bij elkaar te ‘trekken/houden’, wat grote schroeven/spijkers (??). Ik weet nooit het verschil tussen die twee, maar ze worden in ieder geval vastgezet in de tafel met een schroefmachine. AH schroeven dus, haha. Voor onze tafel hebben we zelf een ontwerp gemaakt, omdat we graag brede poten wilden, toen, maar je kunt ook ontwerpen vinden via gamma en karwei etc. hieronder een klein stappenplan.

Tafelblad

  • Schuren, schuren, schuren (of geschuurd kopen) het enige voordeel van zelf schuren is dat je nog kunt bepalen hoe grof je het hout wilt houden. Wij hebben dit best grof gehouden, maar dat kan natuurlijk ook anders.
  • Meten. Hét belangrijkste onderdeel van de hele tafel. Hij moet in huis passen, je moet er met je (al gekocht of niet) stoelen aan kunnen zitten, maar je wilt ook dat de uiteinden recht zijn. Mijn vader is pietje precies, dat scheelde veel. Ik ben altijd meer van het snelle, vandaar dat een handige vader voor mij een múst was.
  • Nu kun je gaan zagen. Een goede machine gebruiken zodat het scherp wordt afgezaagd.
  • Weer schuren, namelijk de zijkanten van je tafelblad om splinters te voorkomen.
  • Verven – of niet – kun je nu het beste doen. Als het allemaal in elkaar zit, krijg je “druipers”, van die verfvlekjes die uitlopen bedoel ik dan hé. Wij hebben een whitewash gebruikt voor onze tafel en deze twee keer dun aangebracht!
  • Nu kun je hem in elkaar zetten. Van belang is dat het tafelblad goed gespannen is om te voorkomen dat er ruimtes tussen de planken ontstaan. Dit doe je door de planken strak bij elkaar te binden met een touw en de dunnere balkjes vast te zetten (zoals op de foto van de onderkant van de tafel). Wij hebben daar 3 dunnere balkjes voor gebruikt.

onderkant tafel

Tafelpoten

  • Sinds de planken al geschuurd zijn, begin je met meten. De tafelpoten kun je zo breed maken als je zelf wilt. Wij hebben de gehele breedte van de steigerhouten delen gebruikt, je kunt ook dunnere gebruiken. Weer één van de belangrijkste stappen!
  • Zagen. Zorg dat je goed gelijke onderdelen zaagt, anders staat je tafel straks scheef.
  • Eventueel nog schuren. Wat scheef gezaagd is kun je nu nog deels recht maken!
  • Verven. Ook hier geld, dit is het beste te doen met losse onderdelen. Je hoeft natuurlijk wel alleen díe delen te verven die in het zicht komen, dus niet de binnenkant van de poten.
  • De poten kun je nu in elkaar zetten. Wij hebben ervoor gekozen dat het niet erg is als de schroeven in zicht zijn, maar dat kun je zelf bepalen natuurlijk.

Als je dan de onderdelen klaar hebt, verplaats je deze LOS naar het huis waar de tafel komt te staan. Wij moesten natuurlijk naar de derde verdieping en steigerhout is zwaar. Echt heel zwaar. Eenmaal in elkaar is het ding niet te verplaatsen, dus doe dit op de plek waar je hem neer gaat zetten. Wij hebben ook nog dunne balkjes, tussen de poten in, vast gezet aan de zijkanten (zie foto), zodat je de constructie onder de tafel niet ziet. Natuurlijk gaat er veel tijd in zitten, maar al met al zijn wij ruim 2 weken bezig geweest en hebben we zeker niet meer dan €200 uitgegeven, goede gesprekken gehad en van de buitenlucht genoten. De moeite waard in mijn ogen, mocht je meer willen weten kun je het me altijd vragen!

tv meubel 3

Nu heb ik natuurlijk nog niets verteld over ons tweede zelfgemaakte meubel (tv-meubel), maar dat komt vast nog een keer. Wat wel heel leuk is, is dat m’n schoonbroer en –zus ook een eigen steigerhouten tafel gaan maken, mét m’n vader. Hebben we toch iets goed gedaan denk ik, haha!

Fijne dag, tot snel.

xoxo.

 

Leave a Reply

