Uncategorized

How you doin’?

Hi there!

Ik heb me toch een partij leuks in petto vandaag voor jullie! Dit was sarcastisch eh.. Of het leuk is mogen jullie natuurlijk zelf bepalen, maar ik denk dat ik veel mensen aanspreek op een fijne óf hele onprettige manier vandaag, dat gaan we meemaken! Dit keer even geen interieur, immers wilde ik ook graag over andere dingen op m’n blog schrijven, daar ga ik dus vandaag mee beginnen! Dit keer een blogpost in de categorie “mood”.

Als ik jullie vraag: “hoe gaat het?” Wat is dan je respons? De laatste tijd merk ik steeds vaker dat mensen als reactie “druk” geven. Ik kan natuurlijk niet zeggen dat ik me nooit schuldig heb gemaakt aan dit antwoord, maar afgelopen tijd zat ik er wat over na te denken. Sinds wanneer en waarom is “druk” een antwoord op de vraag “alles goed“? Een normaal antwoord zou in principe “goed” of “slecht” zijn, waarna mensen kunnen reageren met “mooi” of “waarom slecht?” (daarna kun je natuurlijk noemen dat je het zooo druk hebt), maar druk is in principe geen antwoord op de vraag hoe het met JOU gaat.. Waar komt dat antwoord dan vandaan?

Je verdiepen in een aantal psychologische bestsellers levert al flink wat antwoorden op, druk zijn is een statussymbool. Oké, dus als mensen druk zijn hebben ze het druk met.. werk? Nee dus. In vergelijking met 5 jaar geleden is de Nederlander minder gaan werken, we werken gemiddeld zo’n 6 uur per dag.. Juist, waarmee hebben we het dan zo druk dat het áltijd gemeld moet worden? 1 en 1 is 2: door onze vrije tijd.

Die vrije tijd en randzaken nemen vaak nog meer tijd in beslag dan de baan of het studeren zelf. De druk om een leuk leven te hebben is enorm (thanks Instagram, Snapchat, Facebook), maar om een leuk leven te hebben moet je ook leuke dingen doen (uiteten, stappen, uitstapjes naar het strand, reizen, terrasjes enz.) en já daar krijg je het dan druk mee. Druk zijn levert stress op, en ondertussen weten we allemaal stress is ongezond.

Is druk dan wel het statussymbool dat we willen nastreven? De enigen die wat kunnen veranderen aan het feit dat wij het altijd druk hebben zijn wij zelf. Zeg gewoon eens een keer nee tegen die ene afspraak. Ga geen nieuwe verplichtingen aan. Laat mensen af en toe gewoon even wachten. Kies eens voor jezelf. Óf heb het druk en geniet er dan van dat je het druk hebt, maar laat anderen dan niet weten dat jouw leven zo veel boeiender is dan dat van hen, want wat moeten zij nu met de boodschap dat je het druk hebt? Voeg eens een ander antwoord toe aan je ‘vocabulair’: “hoe gaat het met je?”, “goed, ga veel leuke dingen doen aankomende weken!” Hoe veel positiever klinkt dit dan alleen vertellen dat je het druk hebt? Plus er kunnen ook nog leuke gesprekken uit voort komen.

Dan is er natuurlijk ook nog een andere groep, namelijk de mensen die het niet altijd heel druk hebben maar wél belangrijk willen zijn/gevonden willen worden. Zij doen mee in een spelletje dat heet “de overtreffende trap”. In principe is dit natuurlijk onzin, want waarom mag je ook alweer niet benoemen dat je het rustiger hebt? Spreek het eens lekker uit als je in rustiger vaarwater zit!

Goed. Eerlijk is eerlijk. Ik ben zelf ook niet de heilige maagd Maria en heb me aan bovenstaande feiten net zo schuldig gemaakt als jullie. Een leuk leven willen hebben en dit ronduit publiceren. Vertellen dat ik het druk heb ook al heb ik het soms rustiger en ook ik gaf vaak als antwoord op de vraag hoe het met me ging “druk“, maar vanaf nu ben ik daarmee gestopt. Rustig aan, je hoeft je antwoord niet van de ene op de andere dag te veranderen maar denk er eens over na, sta er eens bij stil. En onthoud als je het echt zo druk hebt dat het misschien verstandiger is gewoonweg wat minder in te plannen. Problem solved! Dus, hoe gaat het vandaag met je?

Tot snel!

xoxo

bloemen

Leave a Reply

