Uncategorized

Let’s eat, less meat!

Hi there!

It’s been a while, heeeh.. Ja, ik weet het! Is natuurlijk logisch, of niet, met koningsnacht/dag en stapdrang, daarnaast een afstudeerscriptie én een ander vak omdat de universiteit dat heel logisch vond. Oh oh oh: DRUK (inkoppertje)! Nee, even zonder dollen nu, want: vandaag weer een serieus onderwerp. Sorry, volgende keer beloof ik weer wat over interieur te schrijven voor die liefhebbers, maar ik heb de afgelopen tijd iets anders wat élke dag door m’n hoofd spookt.

Laatst heb ik met mijn lifebuddy Daan de documentaire “coswspiracy” gekeken. Voor de mensen die ook in iets anders op Netflix geïnteresseerd zijn dan Homeland, Gossip Girl, PLL, House of Cards en Suits, even iets serieuzer. Maar ik moet bij het begin beginnen dus laat ik daar dan ook écht beginnen.

Een paar weken terug las ik een artikel over hoeveel invloed multinationals eigenlijk in ons leven hebben. Heel veel. “vergeet leiderschap, alles draait om invloed”, is hun motto. We denken allemaal dat we 100% onze eigen keuzes maken, ik ook natuurlijk, maar na het lezen van dit artikel ging ik letten op de dingen die zij vertelden. Meer dan 90% van de keuzes die je maakt, komt doordat multinationals je in die richting ‘pushen’. Tot zover onze zelfstandigheid en individualiteit, dit geldt ook voor onze (zogenaamde) vrijgevochten hippies, tattoogirls/boys, kakkers, errrrbody.

Daarna zag ik dus de documentaire waar ik zojuist boven al over begon. De documentaire gaat over klimaatsverandering. Ja, weer zo één ja, alleen dan net even anders. Waar de traditionelere series over klimaatverandering ons overtuigen om minder lang te douchen, vaker de fiets te pakken en weet ik veel wat allemaal meer, gaat dit over ons eetgedrag. Ja, ons eetgedrag. Wat heeft dát nu voor invloed vraag je, je af. Ik raad je aan om de docu te kijken, maar voor de lezers onder ons hier dus in het kort.

  • We zijn vleeseters, melkdrinkers en eivreters, hiervoor is vee nodig en deze giga hoeveelheid vee op aarde zorgt voor 2 x zoveel CO2 uitstoot als álle voertuigen op de hele wereld bij elkaar. Wát nou pak de fiets?!
  • Als we allemaal minder vlees zouden eten en melk zouden drinken (plus natuurlijk alle producten van dien) zou er niemand in de wereld honger hebben. Vee heeft namelijk eten nodig (gras of graan), véél eten (veel gras of graan). Als dit de helft minder zou zijn, zou er niemand een tekort hebben aan voedsel!
  • Naast eten heeft vee vocht nodig, juist, véél vocht. De droogte, waar bijvoorbeeld op dit moment weer zo’n last van wordt ondervonden in de hoorn in Afrika, zou onder andere van genoeg water voorzien kunnen worden als er minder vee was op onze geliefde aardbodem. Tot zover onze normen en waarden, koeien before mensen dus.
  • De feces en flatus, oftewel uitwerpselen en winden, (ja ik heb deze woorden ook gegoogled: “nette synoniemen poep en winden”), zorgen voor de nodige overlast. Zo worden door uitwerpselen van vee de zogenaamde ‘dead zones’ gecreëerd in de oceaan, waar de vissen létterlijk omkomen in de stront. Als het zo doorgaat hebben we in 2048 visloze oceanen. Wait what?! Vergeet dat lekkere stukje kabbeljauw/tonijn maar, om de haring nog niet te vergeten!

De grote vraag is nu, waarom weten we/weet ik dit nu pas, hoezo wordt dit niet vet groot naar buiten gebracht? Waarom worden we overgehaald meer te fietsen en minder te douchen als minder vlees en zuivelproducten nuttigen veel grotere invloed heeft?! Daar zijn ze dus, onze ge-wel-di-ge multinationals. De vrijgevochten natuurbeschermers (lees: Greenpeace etc.), klimatologen die ons hiervan op de hoogte moeten stellen, overheden, je kunt het zo gek niet bedenken, zijn in de ban van de multinationals. Er zijn zulke grote belangen bij het verkopen van de producten die vergaard worden door de vee-industrie, dat zij niet durven te spreken en preken over de vergaande gevolgen van veeteelt. In de VS staan deze grote bedrijven op nummer 1, boven de terroristen dus, om te bestrijden. Dit, omdat mensen die hun mond opendoen over dit onderwerp het maar al te vaak niet overleven.

Is het dan wel slim, dat ik dit schrijf? Haha, ja hoor. die 200 bezoekers per blogpost, ik denk niet dat ze daar wakker van liggen. Ik hoop echter wel dat jullie wakker liggen van dit stuk, of de documentaire. Kijk, ik ben geen veganist, ik voldoe zelf niet aan de eisen om jullie bepaalde dingen op te leggen (gelukkig ook maar), maar ik sta er wel bij stil. Het is niet voldoende om 1x per week geen vlees te eten, dat snap ik. Maar veranderingen beginnen met baby steps en ik heb de eerste baby steps gezet. Ik eet geen eieren meer, ik drink geen melkproducten meer (YES amandelmelk en sojamelk, dat vind ik namelijk al zó lekker.. uchum) en ik eet minder vlees. Kortom, ik denk erover na en dat is immers al een stap in de goede richting. Ik kan niet denken aan bijvoorbeeld een leven zonder vlees/vis, daar geniet ik zó intens van. Ook al klinkt dit natuurlijk super materialistisch en heel tegenstrijdig.

Nogmaals, veranderingen beginnen met baby steps, en die heb ik in ieder geval al gezet!

image
Ons eigen “vee”

Tot snel!

xoxo

 

 

 

 

Leave a Reply

