Uncategorized

To new beginnings!

Hi there!

Wow, ik heb me toch een aparte week achter de rug. Waar vorige week vol met feestjes en afstuderen moest zitten.. zat het vol met ziekenhuis/huisartsen en politiebureau bezoekjes na een aanrijding op de fiets (de man die het veroorzaakte reed door) en daarna een ongelukkige val op m’n hoofd. Máár, ik zit weer rechtop en ik kan een blog schrijven, dús mij hoor je niet klagen!

Afgelopen week is het natuurlijk vet lekker weer geweest en ik kon het niet helpen om hier ont-zet-tend vrolijk van te worden. Bovendien had ik goed veel tijd om na te denken in het zonnetje, want: tijd te over sinds ik niets zonder hoofdpijn kon doen. Dat nadenken bracht mij bij m’n talloze hersenspinsels, waarvan ik er één maar al te graag met jullie wil delen!

De vraag die ik mezelf deze week stelde is de volgende: waarom – in godsnaam – vindt oud en nieuw plaats van 31 december op 1  januari? Oud en nieuw staat voor een nieuw begin, toch? Waarom wordt oud en nieuw dan in deze 2 maanden gevierd (naar mijn mening de saaiste van het jaar -OP KERST NA-), deze twee maanden zijn eigenlijk precies hetzelfde! December en januari zijn allebei net zo grijs, grauw, somber, koud en niet te vergeten nat in Nederland (nat in waterachtige substantie en geen sneeuw, want in onze geschiedenis hebben we pas 7x een witte kerst gehad.. Helaas). Waarom wordt een oud en nieuw niet gevierd op het moment dat de lente begint?! Waarom dit een beter idee is? Ik zal je vertellen waarom!

  • Lente = New beginnings. Een nieuwe en frisse start staat in feite gewoon gelijk aan lente. In de lente is alles zó vers en fris, dát is hoe je jezelf wilt voelen als je net al je nieuwe voornemens achterna jaagt.
  • En die goede voornemens brengen me bij het volgende punt. Met goede voornemens begin je soms zelfs echt pas in de lente! Op het moment dat het mooie weer opeens om de hoek komt kijken, en je je beseft dat je toch niet meer in dat broekje/rokje/jurkje past is er geen grotere motivatie om jezelf naar de sportschool te bewegen. Geloof me, ik spreek voor meerdere vrouwen, wanneer je beseft dat de zomer dichterbij komt is een goed voornemen als sporten opeens 20x makkelijker.
  • Dan is het een feit dat de volgende vergelijking ook bestaat: lente = goede voornemens. Hoeveel makkelijker is het om je nieuwe zelf uit te vinden als de wereld ook haar nieuwe zelf uitvindt. Bloesem bloeit, tulpen en narcissen komen uit, bomen worden groen en vanaf dan kun jij ook eindelijk écht zijn wie je wilt zijn, of het tenminste nastreven.
  • Dagen worden langer dus nachten korter en voor je gevoel heb je dus des te meer tijd. Meer tijd om te genieten van een nieuw aangebroken jaar én overdag meer tijd om de goede voornemens tot uitvoering te brengen.
  • Lente = energie. En laat je dat nou net nodig hebben om veranderingen door te voeren. Iedereen heeft energie nodig om naast dat drukke schema wat je altijd al hebt ook nog actie te ondernemen voor de goede voornemens.
  • Dan is er natuurlijk ook nog de laatste reden, meer vrije dagen. Oud en nieuw valt altijd in de kerstvakantie, wat nou als we dit plannen ná de voorjaars- en vóór de meivakantie. Extra vrije dagen, winning!

Goed, er zijn ook wel wat nadelen zit ik me te bedenken nu ik dit zit te schrijven. Veel van de goede voornemens gaan natuurlijk verder dan alleen maar meer sporten, afvallen, harder werken enz.. Veel mensen hebben natuurlijk ook goede voornemens om te stoppen met roken en te minderen met alcohol drinken. Dáár hebben we een kink in de kabel. Afgelopen dagen met dit mooie weer ben ik er weer des te meer achter gekomen dat mensen die roken, dit niet kunnen weerstaan nu het terrasseizoen weer geopend is. En dan is daar natuurlijk ook nog wijn. Minderen met alcohol in de tijden dat festivals weer beginnen, de zon zich voor het eerst laat zien en die rosé weer o zo lekker smaakt, terwijl je normaal gesproken eigenlijk een typische rode wijn drinker bent en rosé “haat”, kun je zo’n roze goedje nu toch ook niet laten staan? De Gin-Tonics voor de dorst, zomerse speciaalbiertjes en aperol spritz (voeg daaraan toe de Negroni, hét drankje van 2016) daar gelaten? Nee, dat zal hem waarschijnlijk ook niet worden..

De voordelen en nadelen tegen elkaar afgewogen ben ik persoonlijk toch nog steeds vóór oud en nieuw in de lente. Uiteindelijk falen de goede voornemens van rokers om te stoppen toch 9 van de 10 keer en we weten van iedereen die zegt “vanaf nu minder ik met alcohol”, dit goede voornemen met mooi weer, of stappen, weer van de radar verdwijnt.  Neem het dan maar gewoon niet voor om te minderen met alcohol, wellicht kunnen we dan ooit oud en nieuw vieren op een lekkere lenteavond en wakker worden met een kater in de zon.

Tot snel weer!

image

xoxo

 

Leave a Reply

